Kulturalnia jest autorskim projektem

Patronaty Kulturalni

wasze recenzje



Ya dijimos no, pera el si esta en todo

Ya dijimos no, pera el si esta en todo


Lipali - Fasady

Fani Tomasza ‘Lipy’ Lipnickiego mają ostatnio używanie. W zeszłym roku reaktywowana grupa Illusion wydała pierwszy w tym tysiącleciu, studyjny album ‘Opowieści’. Teraz przyszedł czas na nowy krążek zespołu Lipali – ‘Fasady’. Od razu zaznaczę – jest to zdecydowanie krążek udany.


Kabanos - Balonowy Album

Kabanos wydaje albumy niemal taśmowo. Półtora roku po mrocznym ‘Dramacie współczesnym’, robi fanom prezent z okazji swoich osiemnastych urodzin. Polski System of a Down nie spuszcza z tonu – ‘Balonowy Album’ uderza mocno, pełen jest głupawych tekstów kamuflujących głębsze przesłania (bądź ich pozbawionych...), tradycyjnie też jest dość nierówny.


19. Festiwal Wielkanocny Ludwika van Beethovena, koncerty z dn, 31.03.2015r.

„Italii zeszłego stulecia – temu jarmarkowi dźwięków – zabrakło wymiaru nocy, sztuki wyciskania z cieni ich esencji. Trzeba się zdecydować – albo na Brahmsa, albo na Słońce” – tak o twórczości Brahmsa pisał Emil Cioran. I właśnie tą ciemność mogliśmy usłyszeć na recitalu Janiny Baechle na 19. Wielkanocnym Festiwalu Ludwika van Beethovena. Bardzo głęboka barwa głosu śpiewaczki (szczególnie w niskich rejestrach) wydobyła z pieśni Brahmsa całą kryjącą się w nich tajemnicę, ciemność i głębię. Zupełnie wyjątkowe doznanie muzyczne.

Jeśli pieśni Brahmsa określam jako „mroczne”, tak pieśni Mahlera są dla mnie niezwykle intymne. Niestety, ta intymność została dziś zakrzyczana. Niekończące się wibrato, szybkie tempo, duże zróżnicowanie dynamiczne zupełnie nie pasują do Mahlera. Być może moja opinia wynika z faktu, że oryginalnie pieśni te były pisane na głos męski. Być może dlatego, że wcześniej słyszałem już wykonania Gerhahera i teraz każde inne nie będzie w stanie doścignąć ideału. A może dlatego (oby!), że każdy ma prawo do własnej interpretacji tych pieśni? Może dla mnie są one intymne, a dla kogoś innego szalone? Bo każdy może na swój sposób zinterpretować tą muzykę i to właśnie było piękne w dzisiejszym koncercie.

Następnie, z Sali Zamku Królewskiego gdzie odbywał się recital wokalny, pobiegliśmy do Sali Filharmonii Narodowej, gdzie orkiestra Boston Baroque wykonała „Vespro della Beata Vergine” Monteverdiego. To dzieło nieezwykle jasne, przejrzyste, można by powiedzieć: pełne światła. I tak też zostało wykonane. Był to koncert z udziałem niezwykle uzdolnionych solistów. Koncert był swego rodzaju zabawą przestrzenią Sali filharmonii narodowej: soliści nie raz niespodziewanie pojawiali się np. na drugim balkonie by stamtąd zaśpiewać niektóre partie, niczym echo solistów pozostałych na scenie. I nawet zupełnie rozstrojone instrumenty dęte nie ujmowały wiele temu dziełu, które po prostu wniosło dużo światła do Sali Filharmonii Narodowej.

Bartosz Polański(we współpracy z Jazzownia Subiektywna - Radio Aktywne)


Bjorn Riis - Lullabies In A Car Crash

“Lullabies in a Car Crash” to pierwsze solowe wydawnictwo Bjorna Riisa, gitarzysty znanego z formacji Airbag.


Piotr Słapa & Piotr Świerzbiński w Jazzarium Cafe

Piotr Słapa jest pionierem muzyki fingerstyle w Polsce. Swoje umiejętności doskonalił w światowej stolicy muzyki country - Nashville w USA. W 2007 uczestniczył w legendarnym festiwalu gitary fingerstyle Chet Atkins Appreciation Society. 19.04.2013 zagrał kameralny koncert w warszawskim Jazzarium Cafe wraz z Piotrem Świerzbińskim.


Franz Nicolay

Franz Nicolay to nowojorski multiinstrumentalista, piszący i śpiewający własne piosenki. Znany jest z punkowo-kabaretowego World/Inferno Friendship Society oraz indie-rockowego The Hold Steady. Mimo możliwości zyskania sławy w szeregach zespołów rockowych, Nicolay wycofał się z blasku reflektorów do mikroskopijnych klubów w piwnicach, i koncertów dla kilku, czasem przypadkowych osób.


Andrzej Brzeski - autorski recital "Tamte panienki"

Andrzej Brzeski to autor, kompozytor, piosenkarz i aktor. Przez 10 lat współpracował z Programem 3. Polskiego Radia. Ma na koncie kilkaset piosenek, monologów, mini-słuchowisk. Pisze zarówno dla siebie jak i dla innych wykonawców (m.in. dla Edyty Geppert, Maryli Rodowicz, Krystyny Tkacz).


   Strona 1 z 1 stron   

Subskrybuj newsletter Kulturalni:

fb